Mikor nem kell GKI kártya? Mutatjuk!

Mikor nem kell GKI kártya? Mutatjuk!

Akik közúti fuvarozással foglalkoznak, nagyon is jól ismerik a GKI kártyát. A buszvezetők és teherautó sofőrök számára elképzelhetetlen a mindennapos munkavégzés érvényes GKI kártya nélkül. De vannak olyan sofőrök is, akik kártya nélkül is jogosultak a legális munkavégzésre. Mitől függ, hogy mikor kell, és mikor nem kell GKI kártya? Itt az idő, hogy tiszta vizet öntsünk a pohárba.

Miért fontos a GKI kártya?

A GKI kártya megléte alapvető követelmény minden sofőr számára, aki hivatásos gépjárművezetőként jövedelemszerzés céljából közúti fuvarozásban vesz részt. Ez azonban csak akkor igaz, ha a vezetni kívánt jármű össztömege meghaladja a 3,5 tonnát. Más szóval, a GKI kártya csak olyan járművek vezetéséhez szükséges, amiket már nem lehet B-s jogsival vezetni.

Így tehát minden buszsofőrnek és minden teherautó vezetőnek kötelező a GKI kártya megléte. Érvényes kártya nélkül ugyanis nem végezhetik legálisan a munkájukat. A GKI kártyát legegyszerűbben egy GKI tanfolyam elvégzésével szerezhetik meg.

Tény és való, hogy a GKI tanfolyam nem tartozik a legolcsóbbak közé, de azért mégis csak olcsóbb, mint a büntetés, amit a kártya hiányában kiróhatnak a hatóságok. A legtöbb cég egyébként kifizeti alkalmazottainak a képzés díját, hiszen nekik is érdekükben áll, hogy a sofőreik végezhessék a munkájukat.

Ma már a tanfolyam elvégzése sem jelent különösebb akadályt. Korábban, amíg kizárólag tantermi oktatás formájában lehetett elvégezni, a munkavállalóknak napokat kellett kihagyni a munkahelyen, ami kevesebb fizetést és komoly logisztikai szervezést eredményezett. Ha pedig nem szerettek volna lemondani a jövedelmük egy részéről, akkor kénytelenek voltak feláldozni a szabad hétvégéiket.

Erre szerencsére nincs többé szükség. A GKI tanfolyam online is elvégezhető, ami azt jelenti, hogy mindenki saját magának osztja be a tananyagot, a saját tempójában veszi át. Az e-learningnek köszönhetően a fizikai távolság sem okozhat problémát, így minden sofőr kényelmesen hozzáfér a tananyaghoz. Csupán egy délelőttöt vagy délutánt kell szabaddá tenni, a gyakorlati oktatást jelentő szimulátorozáshoz.

Itthon is kell GKI kártya?

Mivel a GKI kártya az Európai Unió teljes területén kötelező, hazánkban sem lehet nélküle fuvarozni. Így azok a sofőrök, akik olyan járművet vezetnek, amihez C1, C, D1, D, C1+E, C+E, D1+E, illetve D+E kategóriás jogosítvány szükséges, csak a GKI kártya birtokában jogosultak a legális munkavégzésre.

Ez a szabály Magyarországon és az egész EU-ban érvényes. Ami a külföldi fuvarozást illeti, nem árt tudni azt sem, hogy korhatárhoz van kötve. Korábban a C-s és D-s jogsit is korhatárhoz kötötték, ráadásul a D kategóriás engedélyt csak azután lehetett megszerezni, miután meglett a C kategóriás. Ezt a kritériumot azonban eltörölték a jelentős munkaerőhiány miatt. Külföldön viszont továbbra is csak 21 éves kor felett lehet vezetni.

Mikor nem kell GKI kártya?

De ha ilyen széles körben kötelező, akkor mikor nem kell GKI kártya? A kérdés teljesen jogos, ugyanis több olyan eset is van amikor GKI kártya nélkül is legálisan vezethetők bizonyos járművek. Ilyen eset, amikor:

  • a jármű maximális engedélyezett sebessége nem haladja meg a 45 km/órát,
  • a járművet a Magyar Honvédség, rendvédelmi szerv vagy tűzoltóság tartja üzemben,
  • a jármű műszaki-fejlesztési, javítási vagy karbantartási célból forgalombiztonsági vizsgálat alatt áll, vagy olyan új vagy felújított jármű, amelyet még nem helyeztek forgalomba,
  • a járművet védelmi helyzetben vagy katasztrófa-elhárítás céljából használják,
  • a járművet vezetői engedély vagy szakmai képesítés megszerzésével összefüggésben végzett oktatás és vizsgáztatás céljából használják,
  • a jármű személyes használatban van, és közúti közlekedési szolgáltatást nem végeznek vele,
  • a sofőr csak a munkája során használandó anyagot vagy felszerelést szállítja és a jármű vezetése nem tartozik az elsődleges feladatához.
  • Ezek a kivételek azonban csak azokra a járművekre vonatkoznak, amiknek az össztömege meghaladja a 3,5 tonnát. Vagyis, ha egy járművet B kategóriás jogosítvánnyal is vezethetünk (könnyebb mint 3,5 tonna), nincs szükség GKI kártyára akkor sem, ha közúti fuvarozást végzünk.

Ugyancsak érdekes lehet, hogy valójában egy fuvarozó cég vezetőjének sincs szüksége GKI kártyára. Ez természetesen csak akkor igaz, ha nem ül volán mögé. Az aktív fuvarozásba ő is csak érvényes GKI kártyával kapcsolódhat be.

Mi történik, ha GKI kártya nélkül vezetek?

Azok a hivatásos sofőrök, akik érvényes GKI kártya nélkül fuvaroznak, több százezres büntetésre számíthatnak. Ez az összeg jelentősen meghaladja a GKI továbbképzések árát. Ezért, ha lejárt az 5 év, érdemes azonnal megújítani a kártyát. Nem éri meg kockáztatni, hiszen sokkal többet bukhatunk, ha közúti ellenőrzésnél nem tudjuk felmutatni.

Újítsd meg GKI kártyádat nálunk!

A GKI kártyát 5 évente meg kell újítani. De ne gondoljuk, hogy ez csak felesleges pénzkidobás. Nem! Egy fuvarozónak, legyen az buszsofőr, vagy tehergépkocsi vezető, ismernie kell az aktuális, érvényben lévő szabályozásokat. 5 év alatt pedig bármi történhet. Így a GKI továbbképzés gyakorlati tudást is ad azon túl, hogy ismét legálisan dolgozhatunk.

Ha meg szeretnéd újítani lejárt GKI kártyádat, jelentkezz az általunk meghirdetett Vizsga nélküli GKI továbbképzésre. A tananyagot online formában biztosítjuk számodra, így bárhol és bármikor átrághatod rajta magad. Csak egy egyszeri alkalmat kell rászánni a szimulátorozásra – Balatonfüreden! A tanfolyam végén pedig vizsgát sem kell tenned. Jelentkezz még ma!